furcsa. kissé mióta bőrömön, pórusaimban is érzem a nőiségem, gondolkodásomban úgy mint létezés egy másik nézőpontból, egyáltalán nőként nézni más nőket, figyelni, távolinak tűnt Hermann Nitsch, inkább csak munkái a falon, fotók, melyek felidézték az akkori 15 évvel ezelőtti önmagamat, hogy milyen nagy hatással is volt rám akkor. igaz, akkoriban performance, akciók, szóval minden olyan új volt, friss, most viszont ugyanitt tetszett a visszafogottság, csendesség, semmi felhajtás, csak a tömeg, az is olyan elvarázsolt, persze mindenütt kamerák, fotósok, de ez is olyan más mint máshol, csend uralta a tömeget is, emberek arca olyan mint akik most éppencsak megtisztelik ezt az apró tömzsi kisembert, aki, ha szélességben nézünk, hatalmas, hallgatag volt ő is, mosolytalan, még szemében sem éreztem a szikrát, mint régen. mégis valahogy megnyugtató volt. valószínű én változtam. határozottan érzem ezt a változást. s hogy a távolság is szükségszerű. aranyos volt ez a „kisember”, szeretetem iránta mit sem változott. vártam persze a megnyitó után a beígért performanceot, de sejtettem, valahogy megéreztem, itt nem fogok ma akciót látni, így gondolkodás nélkül irányultam a cél felé, az illetékestől erről bizonyulást szerezni. valóban nem csalt megérzésem. készséggel igazított el, udvariasan, tehát létezik ugyan, de csak zárt rendezvényen. megvallom, ezúttal kivételesen nem is bántam. így megmaradhat nekem ez a kisember, egy fekete apró tömzsi hallgatag kisembernek.
...és még az is bocsájtva, 15 éve az államvizsgán azért kaptam két jeggyel rosszabbat, mert istennek se jutott eszembe a neve. Hermann Nitsch. csak az arc, a hang, mozdulat, de ezeket ugye nem mondhattam. még az is lehet, eszembe jutott, csak kimondani nem ment. hátha mégse. talán már túlságosan közelinek tűnt, így ahogy követtek, még ideig, túl egyszerűnek. talán csak összefolytak a dolgok. különben nem csoda, akkor még saját árnyékomban sem voltam biztos, nem-e másé. aztán az emlék is elhalványult. igaz, ma már csak a szakáll, és a merev arc, figyeltem, üres szem, senkire se, csak maga elé nézett. egyszer mosolyodott el. de ma hálás vagyok annak is ami egykor kellemetlen érzés volt, hiszen hogyan lehetne különben olyan szép emlék. az arc.
na jó, kicsit blöfföltem, talán sok más sem jutott az eszembe. ki emlékszik innen már pontosan. mert azért Hermann Nitsch két jegyet nem ér meg. úgy értem, megérte.
Azért tanulunk, hogy legyen mit felejteni. Amikor kezünkbe vesszük a tollat, szabadok lehessünk. Eltűnik minden súly, sallang, ami addig egymásra épült. Eljuthassunk a nullára. Arra a pontra, amikor már semmi nem érvényes, azaz éppen hogy minden máshogy érvényes, mint annak előtte. Miközben minden érték ami addig, megmarad értéknek.
Becsey Zsuzsa, 1969, képző- és médiaművész, rajzfilmkészítő, író, könyvszerkesztő, tanár. Diplomáit a Magyar Képzőművészeti Főiskola képgrafika-, intermédia- és tanár szakán, majd az Iparművészeti Egyetem animáció szakán mint mesterfokozatú vizuális kommunikációs tervező, valamint az ELTE BTK mozgókép- és médiakultúra tanár- és szakirányú továbbképzési (szakképzettség irányultságú) szakán szerezte. Hallgatója volt különböző irodalmi műhelyeknek, szemináriumoknak, íróiskoláknak, úgy mint ELTE bölcsészkar magyar és esztétika szak, DOKK, JAK, Magyar Író Akadémia és mások. OKJ-s tanfolyamokon végzett tanulmányai: kiadványszerkesztő, angol nyelv, ECDL. Számos csoportos- és egyéni kiállításon szerepelt, néhány díj-(Barcsay, Magyar Narancs, Kortárs Múzeum) és alkotói ösztöndíjban részesült, egypár filmjét bemutatták, utóbbi időben könyveket ír és rajzol. Különböző művészeti műfajok jellemzőinek kutatásán, látszólag eltérő rétegek egymásra csúsztatásán, egymáshoz kapcsolódásán, illetve határaik egybemosásán, fellazításán, összefonódásán munkálkodik. Ösztönös alkotó, nem tartozik egyetlen csoporthoz sem. A sors magára hagyta, nem hordozza tenyerén. Munkáit jórészt saját erőből készíti és próbálja eljuttatni a néző- és olvasóközönségig. Támogatója, komoly terjesztője nincs.
--------------------------
Ülök, odajön,
képzelem odahívom,
békítően érintem karját, mint aki
már csak távolból.
Ő áll, szembe,
két karral asztalnak kissé előredőlve
mint aki még épp, de már.
Ujjaimmal játszom,
tenyerembe rajzolok,
hirtelen nőnek ki
fák elhagyott tenger....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése